De afzet van specialty-tomaten door RedStar wordt nauwelijks geraakt door de coronacrisis.

RedStar: coronarisis raakt onze business niet

De afzet van specialty-tomaten door RedStar wordt nauwelijks geraakt door de coronacrisis. Qua bedrijfsvoering nam RedStar al vroeg maatregelen.

Voor RedStar is dit seizoen belangrijk. Er is een stap gezet met forse uitbreiding van het ras Red Desire. RedStar beweegt met dit trospruimras meer naar het premiumsegment en sloot daarvoor contracten met leidende supermarktketens in Nederland en Duitsland. Die ontwikkeling wordt in ieder geval niet gedwarsboomd door de coronacrisis. 

Opvallend is nu ook de constante stroom naar groothandels, terwijl de horeca op slot ging. Henri Lambriex, algemeen directeur van RedStar: “De vraag is groot. Het is flink aanpoten om alle bestellingen op tijd bij de klant te krijgen. De crisis raakt onze business niet en mijn verwachting is dat dat ook niet zal gebeuren. Zeker nu horecaondernemers de draad weer oppikken met afhaal- en bezorgmaaltijden.” Lambriex is nu bijna 1,5 jaar directeur van RedStar. Lambriex was eerder oprichter en eigenaar van een Brits handelsbedrijf in groente en fruit en werkt een toekomstplan uit voor RedStar. 

Snel schakelen

 

Al heel vroeg in de coronacrisis werden plannen gemaakt hoe te opereren onder beperkende maatregelen. Begin maart was het kantoor in De Lier feitelijk niet meer toegankelijk voor bezoek. Trapleuningen en deurklinken werden extra ontsmet. Later kwamen daar voorzieningen bij voor het verpakkend personeel zoals plexiglazen afscheidingen en maatregelen voor chauffeurs.

RedStar voerde al snel coronamamaatregelen in. Het virus breidde nog in China uit en in Nederland werd gedacht dat het niet snel naar Europa zou verplaatsen. Lambriex is trots op zijn medewerkers achter deze plannen. “Toen de infectie zich in China uitbreidde, hebben we hier snel maatregelen genomen. Een vooruitziende blik is cruciaal voor onze bedrijfshouding. Dus nog voor de overheid in actie kwam, hadden we hier al plannen klaarliggen en uitgevoerd hoe te werken in een situatie van sociale onthouding. Het bleek dat wij dertig laptops te kort hadden om onze medewerkers thuis te laten werken. En vooral veel webcams. Die konden we toen nog makkelijk bestellen. Nu is alles uitverkocht of in prijs verveelvoudigd.”

 

Extra maatregelen naast ToBRFV

 

 

RedStar voert anti-virusbeleid op twee fronten. De locaties van RedStar zijn vrij van ToBRFV. De maatregelen voor corona liggen in het verlengde daarvan. ToBRFV vraagt bijvoorbeeld strikte hygiëne een stringente logistiek zonder uitwisseling tussen locaties. Lambriex: “We zijn gewend om voorbereid te zijn op virussen. We waren al tot de tanden toe gewapend om ons te beschermen tegen het Tomato Brown Rugose Fruit-virus. Dat is gelukt en lukt ons nog steeds. Het coronavirus kwam daar bovenop. Door deze discipline is ons personeel tot nu toe nog gevrijwaard van besmetting. Ik hoop van harte dat we dat zo kunnen houden.”

Gelukkig hebben we een logistieke collega die van puzzelen houdt. Die is er met wat hoofdbrekens in geslaagd een passend vervoerplan te maken

Henri Lambriex, algemeen directeur van RedStar

De grootste uitdaging was het vervoer van de medewerkers. Lambriex: “Het zijn veelal Polen die samen in een woning leven. Normaal brengen we die met een busje naar huis, maar door de coronaregels mogen er nu maar maximaal twee personen in een auto. En niet iedereen heeft een eigen auto, sterker nog: we hebben een huis met zeven medewerkers van wie niemand een rijbewijs heeft. Gelukkig hebben we een logistieke collega die van puzzelen houdt. Die is er met wat hoofdbrekens in geslaagd een passend vervoerplan te maken.”

 

Lunch en douche voor chauffeurs

 

 

Lambriex is trots op de complimenten van onder meer vakbond CNV en logistieke bedrijven over de wijze waarop chauffeurs worden ontvangen in De Lier. “In de kranten las ik dat chauffeurs als ze komen laden of lossen bij bedrijven niet mogen uitstappen, niet even mogen plassen en met de nek worden aangekeken. Daar schrok ik van. Deze ridders van de weg doen dag en nacht hun best om alle groothandels en supermarkten te bevoorraden. Die moet je koesteren. Omdat alle wegrestaurants net als alle andere horeca op slot moesten, hebben we besloten om al onze truckers elke dag te verwelkomen met een lunchpakket. Ook hebben we een speciale wc- en doucheruimte voor ze, die we voortdurend schoon houden, zodat ze comfortabel een sanitaire stop kunnen maken.”

 

Digitale ontwikkeling versneld

 

 

Lambriex denkt dat door de crisis ineens grote stappen worden gemaakt in innovatie en efficientie. “Zo heeft de crisis ook bij ons geleid tot een werkwijze waaraan we vast blijven houden. Zoals het digitaal vergaderen op afstand tussen de verschillende locaties. Onze ICT-afdeling zorgt ervoor dat dit onder alle omstandigheden soepel verloopt. Daarnaast zorgt een crisis voor saamhorigheid en verbinding. Iedereen helpt elkaar waar mogelijk, hierdoor ontstaat er veel begrip voor de situatie. Er wordt veel aandacht besteed aan de gezondheid en veiligheid van de medewerkers en we nemen hiervoor ook de nodige maatregelen. De aandacht die wij elkaar geven wordt enorm gewaardeerd en dat zie ik elke dag weer terug in de inzet die iedereen toont. Deze inzet houden wij ook na de crisis graag vast. Samen Sterk.”